advertise

ادوات کشاورزی

تراکتور و تیلر از عمده ترین ماشین آلات کشاورزی می باشند که بسیاری از ادوات و دنباله بندها به آنها نصب می شوند و در امور کشاورزی و زراعت مورد کاربرد قرار می گیرند. ادوات کشاورزی شامل موارد بسیار متعدد و متفاوتی در کاربرد و عملکرد می باشند. برخی از ماشین آلات کشاورزی شامل خیش یا گاو آهن، روتاری یا کلوخ خرد کن، دیسک، سم پاش و... می باشد. هر یک از این ادوات برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.


ادوات کشاورزی

فواید ادوات و دنباله بندهای کشاورزی

خیش ابزاری است که به منظور انجام مراحل اولیه زراعت در باغات، مزارع و اراضی کشاورزی برای آماده کردن خاک جهت کاشتن بذر مورد استفاده قرار می گیرد. خیش در گذشته به حیوانات بارکش از قبیل گاو و اسب بسته و توسط آنها بر روی خاک و اراضی کشاورزی کشیده می شده است اما با پیشرفت تکنولوژی در دنیا تراکتورها جایگزین حیوانات بارکش شدند. خیش می تواند از چوب، فولاد و یا آهن به همراه تیغه هایی که به آن متصل شده است برای شکافتن خاک ساخته شود. خیش از ادوات اولیه و اصلی کشاورزی می باشد که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است و اختراعی بسیار با اهمیت و تاثیر گذار در صنعت کشاورزی در تاریخ بشر است.


کالتیواتور یا روتاری نوعی ابزار یا ادوات کشاورزی می باشد که برای شخم زدن ثانوی یا مرحله ی دوم مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد روتاری خرد و پودر کردن خاک حاصل از شخم زدن می باشد در واقع با این ابزار مرحله دوم خرد کردن و شخم زدن انجام می پذیرد و کلوخ هایی که با ابزار خیش خرد نشده اند با استفاده از روتاری پودر می شوند. کاربرد روتاری و پودر کردن خاک هم قبل از کاشت و هم بعد از رشد محصولات به منظور از بین بردن علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد. (علف های هرز به گونه ای ریشه کن می شوند که به خاک احاطه کننده ی محصولات و ریشه ی آنها صدمه ای وارد نشود و در واقع برگ های آنها در زیر خاک دفن می شوند به گونه ای که دیگر عمل فتوسنتز به منظور رشد آنها صورت نمی پذیرد.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.